داشبورد مدیریت، شاخص کلیدی عملکرد و معیارهای عملیاتی

اقتصاد امروز شرکت‌های کوچک و بزرگ را با یک هدف مشترک متحد کرده است: انجام کار بیشتر با هزینه کمتر. برای استخراج بهتر اطلاعات از حجم عظیمی از داده‌هایی که در کسب و کار شما در حال گردش است، باید به اطلاعات تجاری اهمیت بیشتری داده شود.

در کسب و کارهای امروز، اطلاعات با نقش تجاری خاص و متفاوت بین پایگاه داده‌ها و اپلیکیشن‌های متفاوتی ذخیره می‌شوند. تعریف شاخص مناسب و با نمایش جذاب اطلاعات برای کاربرها، ‌عموما اولین مانع برای تعریف و بهبود شاخص‌های کلیدی عملکرد است.ادامه مطلب

فاکتورهای مهم در پیاده‌سازی موفق هوش تجاری

سازمان‌ها یا شرکت‌ها باید قبل از ورود به پیاده‌سازی هوش تجاری، از سه مطلب زیر مطمئن باشند:

  • پروژه از حمایت کافی از طرف مدیریت ارشد برخوردار است
  • سازمان به سطحی رسیده باشد که نیازمند پیاده‌سازی هوش تجاری است
  • داده‌های کسب و کار به لحاط کیفی و کمی در حد قابل قبولی باشند

ادامه مطلب

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری مجموعه‌ای از ابزارها است که داده‌های خام شما را به اطلاعات با معنی و کاربردی تبدیل می‌کند که می‌تواند در تحلیل کسب و کار استفاده شود. در جهت شناسایی، توسعه و حتی ساخت فرصت‌های استراتژیک کسب و کار، تکنولوژی‌های مرتبط باید بتوانند از حجم زیادی از داده‌های غیر ساخت یافته استفاده کنند. هدف هوش تجاری این است که داده‌های با حجم بالا را به سادگی یکپارچه کند. شناسایی فرصت‌های جدید و پیاده‌سازی استراتژی‌های موثر بر اساس این یافته‌ها می‌تواند برای کسب و کار مزیت‌ها رقابتی به همراه داشت باشد و همچنین پایداری آن را در بلند مدت تضمین کند.ادامه مطلب

شاخص‌های کلیدی عملکرد یا PKI

شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPIها مهمترین قسمت در متدولوژی‌های مدیریت عملکرد هستند. KPI یا شاخص کلیدی عملکرد میزان موفقیت سازمان در یک فعالیت یا موضوع خاص را ارزیابی می‌کند. موفقیت به صورت ساده رسیدن به یک سطح از اهداف عملیاتی است که معمولا به صورت تکراری و دوره‌ای است برای نمونه تعداد ضایعات یا سطح رضایتمندی مشتریان را می‌توان به عنوان شاخص‌هایی از سازمان انتخاب کرد. برخی از مواقع میزان پیشرفت در رسیدن به اهداف استراتژیک را نیز می‌توان به عنوان شاخص کلیدی عملکرد مشخص کرد.ادامه مطلب

داشبورد مدیریتی چیست

داشبورد معمولا یک صفحه خوانا و در لحظه از نمایش گرافیکی روند شاخص‌های سازمان است که به مدیران کمک می‌کند تا بتوانند تصمیم‌های آگاهانه ای بگیرند.یک صفحه داشبورد معمولا شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) مربوط به یک هدف یا فرآیند خاص (مثل فروش، بازاریابی، منابع انسانی یا تولید) را در یک نگاه فراهم می‌کند. در عمل، کلمه داشبورد به عنوان گزارش پیشرفت یا گزارش نیز استفاده می‌شود.ادامه مطلب