۱- اتصال به داده‌های شما

امکان اتصال به سیستم‌های مختلف داده‌ای اعم از انواع پایگاه داده، انواع فایل و وب سرویس

داشبورد صدف دارای یک معماری ساده و انعطاف‌پذیر است به این معنی که شما می‌توانید به انواع سیستم‌های اطلاعاتی متصل شوید. وظیفه دریافت اطلاعات و ذخیره آن‌ها برای ساخت نمودارها به عهده داشبورد صدف است.

فایل

داده‌های قدیمی خود که در فایل نگهداری می‌کنید را در کمتر از چند ثانیه در داشبورد صدف آپلود کنید.

  • Excel
  • CSV
  • XML

پایگاه‌ داده

داشبورد صدف قابلیت اتصال به انواع پایگاه داده‌های مورد استفاده در سیستم‌های اطلاعاتی شما را دارد.

  • SQL Server
  • Access
  • MySQL
  • Oracle

سرور OLAP

اتصال به سرورهای OLAP و استفاده از دیدهای چند بعدی یکی از امکانات داشبورد صدف است.

  • Microsoft SSAS
  • Mondrian
  • XMLA Query

وب سرویس

در صورتی که برخی از اطلاعات شما توسط وب سرویس فراهم می‌شود، می‌توانید از داشبورد صدف برای نمایش آن‌ها در داشبورد خود استفاده کنید.

واکشی داده‌ها به صورت در لحظه یا زمان‌بندی

تازه کردن داده‌های داشبورد روش‌های متفاوتی دارد. شما می‌توانید داده‌های خود را به صورت درلحظه مشاهده کنید یا برای بالا بردن کارایی سیستم به صورت دوره‌ای داده‌های داشبورد را تازه کنید. داشبورد مدیریتی صدف به شما اجازه می‌دهد یکی از روش‌های زیر را دریافت داده‌های جدید از منابع داده‌ی خود انتخاب کنید.

  • دریافت داده‌ها به صورت درلحظه
  • اضافه کردن زمان انقضا برای داده‌ها و دریافت داده‌های جدید در صورت منقضی شدن زمان معتبر
  • اجرای سرویس دوره‌ای و تازه کردن داده‌ها در زمان‌های مشخص
زمانبندی واکشی داده‌ها در داشبورد مدیریتی صدف
ترکیب منابع داده مختلف در داشبورد مدیریتی صدف

امکان ترکیب منابع داده مثل فایل و پایگاه داده

داشبورد مدیریتی صدف می‌تواند داده‌های منابع داده‌ای مختلف را با هم ترکیب کند تا شما بتوانید شاخصی از ترکیب اطلاعات خود داشته باشید. برای مثال می‌توانید میزان پرداختی به هر یک از کارمندان را از برنامه حسابداری دریافت کنید و میزان کار ساعتی را از فایل اکسل و بعد شاخصی براساس میزان پرداختی به میزان کارکرد هر یک از پرسنل را طراحی نمایید.

ترکیب داده‌ها در داشبورد مدیریتی صدف می‌تواند از تمام ارتباط‌های منطقی بین داده‌ها استفاده نماید مثل ارتباط داده‌ها روی یک یا چند ستون خاص، اشتراک و یا اجتماع داده‌های منابع داده‌ای مختلف.

داده‌های حجیم

در بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها داده‌ها در حجم انبوهی وجود دارند و نرم‌افزار داشبورد مدیریتی باید توانایی کار کردن با این حجم انبوه از اطلاعات را داشته باشد. ما در طراحی داشبورد مدیریتی صدف برای این مسئله راه‌حل‌های مختلفی در نظر گرفته‌ایم تا شما بتوانید با کارایی بالا از داشبورد استفاده نمایید. برای بهبود کارایی در برخورد با داده‌های حجیم ما موارد زیر را مد نظر قرار داده‌ایم

  • استفاده از روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای ذخیره و بازیابی اطلاعات: با بیشتر شدن حجم اطلاعات روش‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی برای پردازش موثر آن‌ها طراحی و ایجاد شده‌اند از جمله استفاده از سرورهای OLAP یا ایندکس داده‌ها به صورت ستونی (ColumnStoreIndex). ما در داشبورد مدیریتی صدف سعی کرده‌ایم با استفاده از این روش‌ها سرعت پاسخگویی داشبورد را در سطح مناسبی حفظ کنیم.
  • استفاده از روش‌های تقسیم کردن (Partitioning) داده‌ها: شما در داشبورد صدف می‌توانید داده‌های خود را به قسمت‌های مختلفی تقسیم کنید و برای هر قسمت روش‌ متفاوتی را برای تازه کردن داده‌ها انتخاب نمایید برای مثال نیازی نیست که داده‌های تمام سال‌های قبل شرکت هر بار به انبار داده داشبورد منتقل شوند و شما می‌توانید با تقسیم کردن داده‌ها، قسمت‌های مختلف داده را در دوره‌های زمانی متفاوتی به انبار داده منتقل کنید مثلاً داده‌های ماه جاری به صورت درلحظه، داده‌های ابتدای سال تا ابتدای ماه جاری هر هفته و داده‌های سال‌های قبل هر ماه به انبار داده منتقل شوند
تقسیم کردن داده‌ها در داشبورد مدیریتی صدف
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

تعریف ارتباط بین منابع داده و ساخت یک نمودار از روی چند منبع داده مرتبط

ساخت نمودار، گزارش یا شاخص از روی یک منبع داده روندی ساده دارد ولی در صورتی که بخواهیم گزارش یا شاخصی از روی چند منبع داده ایجاد کنیم معمولا کار پیچیده‌تر می‌شود زیرا ابتدا باید یک منبع داده ترکیبی ایجاد کنیم و سپس با استفاده از آن گزارش خود را ایجاد کنیم.

ما برای ساده‌تر کردن این فرآیند، امکان تعریف ارتباط بین منابع داده را فراهم کرده‌ایم که در این صورت شما می‌توانید در ساخت شاخص‌ها و نمودارهای خود از چند منبع داده مرتبط با هم استفاده کنید. مزیت دیگر تعریف ارتباط بین منابع داده، فیلتر اطلاعات مرتبط در صفحه‌های داشبورد است به این معنی که در صورت فیلتر کردن نمودار یک منبع داده، نمودارهای منابع داده‌ی مرتبط با آن منبع داده نیز فیلتر خواهند شد و قدرت تحلیلی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۲- ساخت نمودارها و شاخص‌ها

ساخت شاخص‌ها، نمودارها و گزارش‌های پیچیده شما

بعد از تعریف منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف، نوبت به ساخت گزارش‌ها، نمودارها و شاخص‌های مورد نظر شماست. در داشبورد صدف سعی کرده‌ایم فضایی آماده کنیم تا شما به سادگی بتوانید شاخص‌های پیچیده‌ی خود را به صورت گرافیکی و بصری در اختیار کاربران خود قرار دهید و در زمان مورد نیاز از نتایج تحلیل‌ داده‌ها استفاده کنید.

پشتیبانی از انواع نمودارها و گزارش‌های استاندارد

داشبورد مدیریتی صدف از انواع گزارش‌ها و نمودارهای استاندارد برای نمایش داده‌ها پشتیبانی می‌کند. یکی از مزیت‌های رقابتی داشبورد صدف در قسمت نمایش داده‌ها استفاده نکردن از کامپوننت‌های آماده‌ و موجود است که این امکان را به تیم ما می‌دهد تا بدون محدودیت و به دلخواه مشتری نمودارهای جدیدی را برای وی توسعه دهیم.

ساخت ساده گزارش‌ها و نمودارها در داشبورد مدیریتی صدف

ساخت ساده تمام گزارش‌ها و نمودارها با استفاده از درگ دراپ (Drag & Drop)

در داشبورد مدیریتی صدف نیازی نیست برای ساخت گزارش‌ها از نرم‌افزار ویندوزی استفاده کنید و تمام عملیات در محیط وب انجام خواهد شد. سعی شده است ساخت نمودارها و شاخص‌ها در ساده‌ترین حالت ممکن باشد و کاربر با کشیدن و رها کردن المان‌ها گزارش یا نمودار مورد نظر خود را بسازد.

فرمول نویسی در ساخت شاخص‌ها و نمودارها

داشتن شاخص‌های پیچیده بدون داشتن امکان فرمول‌نویسی سخت و تقریبا غیر ممکن است. ما در داشبورد مدیریتی صدف محیطی فراهم کرده‌ایم تا شما بتوانید با استفاده از امکان فرمول‌نویسی، شاخص‌های خود را به سادگی ایجاد و مدیریت کنید.

فرمول نویسی در ساخت شاخص‌ها و نمودارها در داشبورد مدیریتی صدف
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

سفارشی‌سازی تمام قسمت‌های نمودارها و شاخص‌ها

در داشبورد مدیریتی صدف تمامی قسمت‌های گزارش‌ها و شاخص‌ها قابل سفارشی‌سازی است برای نمونه شما می‌توانید فونت و اندازه نوشته‌ها را تغییر دهید، اعداد را به صورت فارسی یا انگلیسی نمایش دهید، فرمت نمایش اعداد را تغییر دهید، رنگ یا شفافیت رنگ نمودارها را تغییر دهید، نحوه نمایش راهنما یا Tooltip گزارش را عوض کنید و صدها ویژگی دیگر که این امکان را به شما می‌دهد تا داشبورد خود را آن طور که دوست دارید طراحی کنید.

امکان مقایسه شاخص‌ها به تفکیک

یکی از روش‌های پر کاربرد در تحلیل داده‌ها، نمایش یک شاخص به صورت مقایسه‌ای از دو منظر است برای مثال نمایش فروش در مناطق مختلف در سال‌های مختلف، اطلاعات خوبی را در یک نمودار در اختیار کاربر می‌گذارد. داشبورد صدف امکانی را فراهم کرده است که شما می‌توانید بدون محدودیت شاخص‌های خود را از دو یا چند منظر مقایسه کنید.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

امکان اعمال شرط‌ براساس مقادیر ثابت یا متغیر

متغیرها در علم کامپیوتر جایگاه ویژه‌ای دارند و همیشه تغییرات و ساخت یک سیستم انعطاف‌پذیر را ساده‌تر کرده‌اند. ما نیز در داشبورد مدیریتی صدف از متغیرها استفاده کرد‌ه‌ایم تا کار شما در ساخت شاخص‌ها و گزارش‌ها را کم کنیم و از طرفی نگهداری و مدیریت داشبورد ساده‌تر شود. شما می‌توانید در تمام شاخص‌ها و گزارش‌های خود از متغیرها استفاده کنید و داشبوردهای منعطفی را طراحی نمایید.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

مرتب کردن یک ستون براساس ستون‌های دیگر

زمانی که در حال ساخت یک شاخص یا نمودار هستید همیشه مرتب کردن براساس مقدار یا حروف الفبا کار گشا نیست برای مثال شما ممکن است میزان فروش در ماه‌های مختلف را نمایش دهید، حالا فرض کنید نام ماه‌ها به صورت فارسی نوشته شده است و در صورت مرتب کردن براساس نام ماه، آبان اول از همه قرار می‌گیرد. در این حالت شما مجبورید به جای نام فارسی ماه از شماره ماه استفاده کنید که اصلا مطلوب نیست. در داشبورد مدیریتی صدف با استفاده امکان مرتب کردن براساس ستون دیگر یا فرمول دلخواه شما می‌توانید نام ماه‌های خود را براساس تاریخ ورود اطلاعات یا شماره ماه مرتب کنید که در این حالت نام ماه‌ها به ترتیب شماره آن‌ها نمایش داده خواهند شد.

تعریف شاخص‌های بصری روی نمودارها و شاخص‌ها

انتقال مفاهیم به صورت بصری و گرافیکی، سریع‌ترین روش برای انتقال مفاهیم و اطلاعات به کاربر است و به همین منظور از داشبوردها استفاده می‌شود. در صورتی که اطلاعات جزیی‌تری با نمایش رنگ‌ها و علائم متفاوت به کاربر نمایش داده شود، از داشبورد استفاده موثرتری می‌توان نمود.

در داشبورد مدیریتی صدف شما می‌توانید با استفاده از شرط‌های ایستا و پویا، رنگ‌ها و المان‌های مختلف شاخص‌ها و نمودارها را تغییر دهید. برای مثال در نمودار میله‌ای یا خطی در صورتی که میزان یک شاخص از یک عدد ثابت یا مقدار یک شاخص دیگر بیشتر بود، رنگ آن ستون تغییر کند یا در گزارش جدولی با استفاده از فلش‌های قرمز و سبز وضعیت مقدار یک شاخص خاص را اعلام نمایید.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

ایجاد ستون محاسباتی براساس مقادیر ردیف‌های قبلی یا بعدی

در بیشتر مواقع مقدار یک شاخص به همراه میزان رشد آن نسبت به دوره قبلی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که داده‌ها را به صورت جدولی در اکسل فرض کنید برای محاسبه میزان رشد نسبت به دوره قبل لازم است که بتوانید با استفاده از فرمول مقدار سلول فعلی با مقدار سلول قبلی مقایسه شده و میزان رشد آن محاسبه شود.

امکان نوشتن فرمول براساس مقادیر ردیف‌های قبلی یا بعدی در داشبورد مدیریتی صدف فراهم شده است و شما می‌توانید با تعریف یک شاخص محاسباتی، براساس مقادیر شاخص‌ها در ردیف‌های قبلی یا بعدی، شاخص جدید خود را طراحی نمایید.

نمایش تجمعی داده‌های یک شاخص

نمایش تجمعی داده‌های یک شاخص در برخی از موقعیت‌ها اطلاعات خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد بنابراین شما در شاخص‌ها و نمودارهای داشبورد صدف این امکان را خواهید داشت تا داده‌های یک شاخص را به صورت تجمعی نمایش دهید.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

رفرش شدن خودکار یک نمودار

یکی از ویژگی‌های داشبورد مدیریتی صدف امکان استفاده از آن در تلویزیون‌های بزرگ است که ممکن است در اتاق مدیرعامل، خط تولید یا اتاق مانیتورینگ نصب شوند. در این حالت رفرش کردن صفحه داشبورد به صورت دستی ممکن نیست و نمودارها باید به طور خودکار داده‌های خود را تازه کنند. تمامی گزارش‌ها و نمودارهای داشبورد صدف این امکان را دارند تا بتوانند به صورت خودکار داده‌های خود را رفرش کنند.

تعریف ارتباط بین شاخص‌ها و صفحه‌های داشبوردی

یک داشبورد مدیریتی زمانی می‌تواند موثر و کارا باشد که بتواند ارتباط بین داده‌ها و اطلاعات را به خوبی به کاربر نمایش دهد و کاربر بتواند از کلیات اطلاعات به جزییات اطلاعات دسترسی داشته باشد. برای نمونه فرض کنید شما در یک بازه خاص متوجه شکایت زیاد مشتریان خود می‌شوید. با در اختیار داشتن این اطلاع، تازه یک مسئله ایجاد می‌شود و شما می‌خواهید بدانید که چه محصولی باعث شکایت مشتریان شده و شکایت مربوط به کدام قسمت محصول است.

ما در داشبورد صدف امکان ارتباط بین شاخص‌ها و صفحه‌های داشبوردی را فراهم کرده‌ایم که عارضه‌یابی و رسیدن به جزییات توسط کاربر در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد. شما می‌توانید یک نمودار یا شاخص را به یک صفحه داشبوردی خاص مرتبط کنید و کاربر با کلیک کردن روی نمودار به صفحه داشبوردی جدید که جزییات آن شاخص را نمایش می‌دهد، هدایت خواهد شد.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

ترکیب چند شاخص و ساخت یک شاخص جدید

در بیشتر شرکت‌ها ممکن است حالتی وجود داشته باشد که ارتباط مستقیمی بین داده‌های مختلف وجود ندارد ولی یک ارتباط منطقی بین شاخص‌های تعریف شده روی آن داده‌ها وجود خواهد داشت. مثلاً ارتباط مستقیمی در داده‌های فروش و داده‌های شکایت مشتری وجود ندارد ولی شاخص فروش و شاخص رضایت مشتریان می‌توانند دارای یک ارتباط منطقی باشند. در داشبورد مدیریتی صدف شما می‌توانید شاخص‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید و با استفاده از امکان فرمول‌نویسی یک شاخص جدید از ترکیب آن‌ها ایجاد نمایید.

۳- کنترل‌های کاربری

یکی از امکانات و ویژگی‌های مهم داشبورد مدیریتی صدف، قابلیت Self-Analysis یا خود تحلیلی است که به کاربران شما اجازه می‌دهد تا بدون داشتن دانش فنی فناوری اطلاعات، به تحلیل و بررسی داده‌ها بپردازند و از منظرهای مختلف داده‌ها و اطلاعات را بررسی کنند و بتوانند در کمترین زمان ممکن به نتایج مورد نظر خود دست یابند.

برای رسیدن به این هدف داشبورد مدیریتی صدف، کنترل‌هایی را فراهم کرده است تا شما بتوانید امکانات لازم برای تحلیل داده‌ها را در اختیار کاربرانتان قرار دهید.

طراحی فیلترهای کاربری توسط شما

داشبورد مدیریتی زمانی می‌تواند به عنوان ابزاری تحلیلی قلمداد شود که بتواند داده‌ها و اطلاعات مرتبط را براساس نیاز کاربر فیلتر کند. در داشبورد صدف ما ابزارهای مختلفی برای فیلتر کردن اطلاعات فراهم کرده‌ایم که با توجه به نیاز کاربر قابل سفارشی‌سازی هستند.

کنترل‌هایی مثل فیلتر کردن تاریخ شمسی، فیلتر کردن ماه جاری، فیلتر کردن ابتدای سال تا کنون، انتخاب محدوده اعداد، انتخاب دسته‌ها،‌ جستجو بین ستون‌ّهای مختلف و ... که همگی توسط کاربر طراحی شده و در صفحه داشبورد قرار می‌گیرند.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

انواع کنترل‌های کاربری

لیست کنترل‌های کاربری که می‌توانید در داشبورد مدیریتی صدف از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

  • کنترل تاریخ
    • فیلتر محدوده تاریخ
    • فیلتر یک تاریخ خاص
    • فیلتر از یک تاریخ خاص به بعد
    • فیلتر از یک تاریخ خاص به قبل
    • قابلیت انتخاب پیش فرض فیلتر تاریخ
      • روز جاری (شمسی)
      • از ابتدای ماه جاری تا کنون (شمسی)
      • از ابتدای سال جاری تا کنون (شمسی)
      • از تعداد روز قبل تا تعداد روز قبل
      • از تعداد ماه قبل تا تعداد ماه قبل
  • کنترل انتخاب کشویی تک مقداری
  • کنترل انتخاب کشویی چند مقداری
  • کنترل جستجو در داده‌ها
  • کنترل فیلتر محدوده اعداد به صورت لغزنده

یکپارچگی کامل با تاریخ شمسی

داشبورد مدیریتی صدف به طور خاص برای خط و زبان فارسی طراحی شده است. برای فیلتر کردن تاریخ ، شما به سادگی می‌توانید از تاریخ شمسی استفاده کنید و در مورد نحوه فیلتر شده داده‌ها نگران نباشید. در بسیاری از مواقع لازم است صفحه‌های داشبورد به صورت پیش فرض روی یک تاریخ خاص فیلتر شده باشند که ما در داشبورد صدف،‌ امکاناتی فراهم کرده‌ایم تا شما بتوانید به صورت پیش فرض صفحه‌های داشبورد را براساس تاریخ شمسی فیلتر کنید برای مثال تنها داده‌های ابتدای ماه جاری تا کنون در صفحه داشبورد نمایش داده شوند.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

جستجو سریع در داده‌ها

یکی از کنترل‌های موجود در داشبورد مدیریتی صدف، جستجوی سریع در داده‌ها است. این کنترل به شما این امکان را می‌دهد تا یک یا چند کلمه را در داده‌های یک یا چند فیلد اطلاعاتی جستجو نمایید.

۴- طراحی صفحه داشبورد و اشتراک اطلاعات

با آماده کردن شاخص‌ها و نمودارها، باید آن‌ها را در صفحه‌های داشبوردی دسته‌بندی کنید و ارتباط بین نمودارها و صفحه را مشخص کنید تا کاربرانتان روندی منطقی بین داده‌ها و صفحه‌ها را تجربه کنند و در بین انبوهی از نمودارها و شاخص‌ها گم نشوند.

ساخت ساده صفحه‌های داشبورد با کشیدن و رها کردن (Darg & Drop)

ساخت صفحه‌های داشبوردی با صدف نیازی به نرم‌افزاری مجزا ندارد و همه کارها در برنامه وب انجام می‌شوند. در صورتی که کاربر دسترسی‌های لازم برای طراحی صفحه داشبورد را داشته باشد، می‌تواند با استفاده از کشیدن و رها کردن (Darg & Drop) صفحه داشبوردی خود را با صفحه‌بندی دلخواه خود بسازد.

تمامی نمودارها و گزارش‌ّها در داشبورد مدیریتی صدف قابلیت تغییر اندازه و تغییر جا با استفاده از موس را دارند و هیچ اجباری برای استفاده از صفحه‌بندی‌های پیش فرض وجود ندارد. اضافه و حذف کردن نمودارها به صفحه نیز به سادگی انجام می‌شوند. شما در داشبورد صدف برای دستگاه‌های مختلف می‌توانید صفحه‌بندی‌های مختلفی را طراحی کنید مثلاً برای لپ تاپ گزارش‌ها را به صورت سه ستونه نمایش دهید و برای موبایل گزارش‌ها را به صورت دو ستونه.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

دسته‌بندی داشبوردها از منظرهای مختلف

ممکن است شما از روش‌ّهای مختلفی برای مدیریت استراتژیک در سازمان خود استفاده کنید مثلا BSC که هر یک نیاز به دسته‌بندی‌های مخصوصی دارد. در داشبورد مدیریت صدف شما می‌توانید شاخص‌ها و نمودارها را در دسته‌بندی‌ّهای مختلفی قرار دهید و از منظرهای مختلف آن‌ها را بررسی نمایید.

عملیات مختلف در تحلیل داده‌های یک نمودار

در برخورد با داده‌ّها و پیمایش آن‌ها در نمودارهای داشبورد مدیریتی صدف شما می‌توانید عملیات زیر را انجام دهید:

  • رفتن به عمق (Drill Down): با کلیک روی یک داده خاص در نمودار، داده‌های عمق آن داده نمایش داده می‌شود برای نمونه در صورتی که میزان فروش در سال‌های مختلف را مشاهده کنید و روی یک سال خاص کلیک کنید می‌توانید میزان فروش در ماه‌های مختلف آن سال را مشاهده کنید.
  • بازگشتن از عمق (Roll Up): در صورتی که در عمق داده‌های باشید می‌توانید به سطح بالاتر اطلاعات برگردید و داده‌های دیگری از آن سطح را بررسی نمایید.
  • Slice & Dice: امکان فیلتر کردن اطلاعات از منظرهای مختلف.
  • تغییر منظر (Rotate): تغییر زاویه دید داده‌ها مثلا اول ماه را ببینیم یا اول مشتری را
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

ارتباط بین نمودارها و فیلترهای اعمال شده

ما در داشبورد مدیریتی صدف سعی کرده‌ایم تا حد امکان ارتباط بین داده‌های منابع داده‌ای مختلف را در فیلترها و تحلیل‌ها حفظ کنیم. شما در صورتی که روی داده‌ای در یک نمودار کلیک کنید، تمامی گزارش‌های آن منبع داده و منابع داده مرتبط به آن منبع داده، براساس مقدار آن داده خاص فیلتر خواهند شد.

خروجی اکسل یا پرینت

ممکن است بخواهید داده‌های نمودارها و شاخص‌های خود را در ابزارهای دیگر استفاده کنید. ما امکانی فراهم کرده‌ایم تا شما بتوانید داده‌ها را به فرمت اکسل خروجی بگیرید و از آن‌ّها در برنامه‌های دیگر استفاده کنید.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

۵- هشدار

از مکانیزم‌های هشداری یا Notification در اغلب سیستم‌ها برای آگاه کردن کاربر از یک اتفاق در سیستم استفاده می‌شود و موجب انجام به موقع کارها در زمان مناسب می‌شود. در داشبورد مدیریتی صدف نیز ما از روش‌های هشداری استفاده کرده‌ایم تا در صورت ورود یک شاخص به یک ناحیه بحرانی کاربر را آگاه کند. برای هشدار به کاربر ما از پیامک، ایمیل و اجرای وب سرویس استفاده می‌کنیم.

در صورت ورود داده‌های یک شاخص خاص به یک ناحیه بحرانی، می‌توانید هشداری را به کاربر اطلاع دهید. برای اینکار کافیست شرط‌های نواحی بحرانی را در تعریف شاخص خود مشخص کنید و اطلاعات تماس برای اطلاع رسانی را تنظیم کنید. تیتر و فرمت اطلاعات هشدار ارسالی می‌تواند به دلخواه شما تغییر کند و حتی زمان به‌روز رسانی داده‌های شاخص را نیز در هشدار به کاربر نمایش دهیم.

پیامک

یکی از روش‌های هشدار به کاربران ارسال پیامک است. با تعریف شرط‌های هشدار، زمان ارسال پیامک و شماره‌های تماس، داشبورد صدف داده‌های شاخص شما را بررسی کرده و آن قسمت از داده‌ها که در مورد شرط شما صدق می‌کند را در قالب پیامک به کاربر شما پیامک می‌کند.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

ایمیل

مانند هشدار پیامکی، هشدار ایمیلی نیز شرط و زمان‌بندی و اطلاعات تماس لازم را از شما دریافت می‌کند و در زمان لازم در صورت نیاز هشدار لازم را به کاربر ایمیل می‌کند.

۶- کنترل دسترسی

بعد از ساخت شاخص‌ها و نمودارها و همچنین قرار دادن آن‌ها در صفحه‌های مربوطه، لازم است داشبوردها را بین کاربران خود به اشتراک بگذارید و همچنین دسترسی‌های آن‌ها را نیز مدیریت کنید تا کاربران به اطلاعات غیر مجاز دسترسی پیدا نکنند.

نقش‌ها و کاربرها

روش مدیریت کاربران و مجوز‌ها در داشبورد مدیریتی صدف براساس کنترل دسترسی مبتنی بر نقش است به این معنی که مجوزهای مختلفی به نقش‌ها نسبت می‌دهیم و هر به کاربر یک یا چند نقش می‌دهیم.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف
ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف

مجوزهای مختلف برای انعطاف‌پذیری

در داشبورد مدیریتی صدف با داشتن مجوز‌های مختلف و همچنین امکان تعریف کنترل‌های دسترسی برای تمام موجودیت‌های داشبورد مثل تک تک منابع داده، نمودارها یا صفحه‌های داشبورد شما می‌توانید دسترسی کاربران خود را به کوچک‌ترین المان در داشبورد را نیز محدود نمایید.

متغیر کاربری

یکی از ویژگی‌های داشبورد صدف، امکان تعریف متغیر برای کاربران است. هر کاربر می‌تواند یک یا چند متغیر داشته باشد و هر متغیر می‌تواند یک یا چند مقدار داشته باشد. در تعریف نمودارها و شاخص‌ها شما می‌توانید از این متغیرها برای فیلتر کردن داده‌ها استفاده کنید. برای مثال شما یک گزارش به نام فیش حقوقی تعریف می‌کنید و در شرط‌های گزارش از متغیر کاربری شماره پرسنلی استفاده می‌کنید. در این حالت هر کاربر با باز کردن گزارش فیش حقوقی، تنها اطلاعات فیش حقوقی خود را مشاهده می‌کند.

ارتباط بین منابع داده در داشبورد مدیریتی صدف